Plan (BETA)



KOMUNIKACJA





All +
All -

KOMUNIKACJA

  • + -
    rodzaje
    • + -
      werbalna
      • za pośrednictwem słów

      • + -
        werbalno- graficzna za pośrednictwem pisma
        • trwałość czasowa

      • + -
        przemijalność
        • + -
          struktura pamięci krótkotrwałej
          • ilość elementów

          • czas przechowywania

    • + -
      znaki manualne
      • wskazywanie dłonią

      • naśladowanie czynności

      • + -
        języka migowego
        • uproszczone

        • zwykłe

      • + -
        trudności
        • czasowość (ulotność)

        • + -
          problemy ze zrozumieniem
          • ograniczona ilość potencjalnych rozmówców

    • + -
      znaki graficzne
      • + -
        ikoniczność
        • + -
          podobieństwo między znakiem a przedmiotem lub czynnością
          • + -
            przejrzystość
            • łatwości dostrzeżenia związku pomiędzy znakiem iznaczeniem gdy podana jest nazwa

          • + -
            czytelność
            • łatwość z jaką osoba która nie zna znaku może odgadnąć znaczenie

        • + -
          nie wpływa na naukę znaków u osób NI i u małych dzieci
          • trudniej tworzą związki logiczne

          • nie znają funkcji przedmiotów

          • problem z rozpoznawaniem przedmiotów na obrazkach

          • trudność w zobrazowaniu czynności na rysunku

        • wpływa na łatwość zrozumienia znaków przez innych

      • + -
        ideograficzność
        • czytelne zobrazowanie relacji

        • ułatwia zrozumienie idei

      • trwałość czasowa

    • + -
      znaki przestrzenno-dotykowe
      • + -
        modele prawdziwych przedmiotów
        • często trudności w odczytaniu

      • + -
        przedmioty związane z
        • miejscem

        • aktywnością

        • osobą

      • + -
        łatwe do rozróżnienia kształty
        • sygnalizujące zmianę aktywności

  • + -
    znaki
    • + -
      warunkowanie klasyczne
      • styczność

      • czas

      • istotność

      • wyrazistość

    • + -
      ustrukturyzowana nadinterpretacja
      • obserwuj i reaguj jakby użytkownik dał komunikat

    • + -
      wspólne pole uwagi
      • podążanie za polem uwagi ucznia

      • przyciąganie uwagi ucznia (aranżacja otoczenia)

    • + -
      motywacja
      • + -
        efekt
        • lubiana aktywność

        • pożądany przedmiot

        • uniknięcie przykrej aktywności

        • przerwanie przykrej aktywności

      • + -
        przerwa jako bodziec wyzwalający aktywność
        • łańcuch aktywności

        • zachowania rutynowe

        • zachowania kompulsywne

        • + -
          sygnał i odroczenie czasowe
          • oznaki oczekiwania

          • zapowiedź  i brak efektu

      • zaciekawienie

      • + -
        zaskoczenie
        • brak czegoś co powinno być

        • coś całkiem nowego

        • coś nie na swoim miejscu

    • + -
      Sprawca
      • zaraz na początku interwencji wprowadzamy fotografię użytkownika

      • wprowadzamy zanim użytkownik zrozumie ideę sprawcy

      • czynność i przedmiot

    • + -
      upraszczanie znaków
      • aby zachęcić do korzystania

      • indywidualnie dla każdego ucznia

      • + -
        upraszczamy formę ekspresji
        • + -
          ruchowej
          • jeden ruch

          • dwuręczny

          • symetryczny

          • zakończony na ciele (tzn nie w przestrzeni)

          • typowe ułożenie dłoni

        • + -
          wokalnej
          • głoska zamiast słowa

          • sylaba zamiast słowa

          • pozytywna reakcja na niewyraźne wypowiedzenie

    • + -
      kontrast podczas nauki
      • na początku interwencji unikanie podobieństwa znaków

      • uwypuklanie różnic w znakach

      • trwałe powiązanie znaku z efektem

  • + -
    słownik
    • + -
      użyteczność dla użytkownika
      • + -
        do sterowania otoczeniem
        • + -
          rzeczy
          • Rosch Eleonora najlepszy przykład z danej kategorii

          • lista osobista - to co chcę mieć

        • + -
          czynności
          • te które chce wykonać

          • te których chcę uniknąć

      • + -
        ekspresyjne
        • etykietowanie

        • dzielenie się spostrzeżeniami

        • NIE CHCĘ

        • znaki osiowe

      • + -
        wybór
        • z dwóch możliwości

      • + -
        podejście
        • + -
          uniwersalne
          • komunikacja w różnych sytuacjach

          • komunikacja w nowych sytuacjach

        • + -
          skoncentrowane
          • nauka znaków powiązanych kontekstem

          • wiele znaków z tej samej dziedziny

          • ta sama ogólna sytuacja

          • wydłuża czas interakcji

      • + -
        czasochłonność
        • + -
          średnio 3 nowe znaki na miesiąc
          • + -
            około 1000 słow do swobodnej komunikacji
            • przy tej ilości system piktogramów staje się niefunkcjonalny

            • hierarchia znaków

            • + -
              tablice tematyczne
              • atrakcyjne tablice przyciągają nowe osoby

            • stosowanie kombinacji znaków dla nowych pojęć

          • + -
            wymiana znaków
            • systematyczny przegląd i selekcja

        • w warunkach prawidłowych spontaniczne użycie znaku po kilku miesiącach

        • dobieranie słów jest czasochłonne

      • + -
        poszerzanie
        • nauka "CO TO?"

        • + -
          przejście od :1znak=1przedmiot
          • do 1znak = kategoria przedmiotów

        • użycie znaku w nowy sposób

      • + -
        znaki osiowe
        • prototypowa struktura językowa

        • + -
          to znaki które szczególnie łatwo tworzą połączenia
          • daj

          • przynieść

          • koniec

          • chcę

          • jeszcze

          • iść

          • to

          • tu

          • nie ma

        • + -
          reszta należy do klasy otwartej
          • wewnątrz tej klasy możliwe są połączenia

          • w klasie otwartej również wyróżnić można te znaki które łatwiej łączą się ze znakami osiowymi

      • + -
        wyspa czasownika Tomasello
        • pozwala oddać strukturę czynności

        • + -
          czasownik + element kontekstu
          • + -
            obiekt
            • osoba

            • miejsce

            • przedmiot

          • potem cechy obiektu

      • + -
        powstawanie struktur dwuwyrazowych
        • + -
          początkowo --wyraz --przerwa --następny wyraz
          • mama (przerwa)

          • mama (przerwa)

          • am

        • + -
          potem wyrazy łączą się przez wspólną intonację
          • mama da !

          • mama am.

        • + -
          dziecko lączy wyrazy dość dowolnie
          • + -
            temat+komentarz
            • temat czyli to co znane

            • komentarz czyli to co konieczne aby przekazać informację na dany temat- nowy element

          • sprawcę

          • czynność

          • odbiorcę

          • cechę

          • lokalizację

          • obiekt

          • posiadacza

          • posiadaną rzecz

      • + -
        powstawanie struktur powiązanych następstwem czasu
        • najpierw....

        • .....potem....

        • budowanie dłuższych wypowiedzi wymaga umiejętności zatrzymania w umyśle komunikatu

    • + -
      użyteczność dla rodziny i bliskich
      • + -
        do sterowania użytkownikiem
        • sygnalizacja

        • struktura ramowa

        • struktura czynności

        • zakaz

        • ostrzeżenie

        • powinność

    • + -
      bezużyteczność
      • komunikacja pozorna

      • nauczanie komunikacji nie jest przydatne gdy nie ma nikogo z kim można by się porozumieć

  • + -
    autyzm
    • objawy

    • upośledzenie umysłowe

    • centralna koherencja

    • teoria umysłu

  • + -
    badanie
    • + -
      komunikacji werbalnej i rozumienia
      • rozumie i mówi

      • rozumie ale nie mówi

      • + -
        mówi ale nie rozumie
        • echolalia

        • palilalia

        • sałata słowna

      • nie mówi i nie rozumie

      • głuchota

      • układ ruchu

    • + -
      gestów i rozumienia
      • wskazywanie

      • rozumienie gestów stop, tędy, podejdź, wstań, usiądź

      • + -
        naśladowanie ruchu
        • odpowiednik echolalii

      • intencjonalne naśladowanie ruchu

      • + -
        redukcja ruchu do celów komunikacyjnych
        • ekonomiczna

        • związana z trudnością oddania prawidłowego ruchu

      • + -
        brak naśladowania lub naśladowanie nieprawidłowe
        • + -
          układ ruchu
          • ograniczona ruchomość

          • problemy z kontrolą ruchu

        • wzrok

        • motywacja (znaczenie komunikacji za pomocą gestów)

    • + -
      znaków graficznych i rozumienia
      • + -
        reakcja na rysunek
        • + -
          czy dostrzega (koncentruje wzrok)
          • wady wzroku

          • brak zainteresowania

        • objawy nadmiernego zainteresowania

        • + -
          dokładanie lub podawanie
          • identycznych

          • równoważnych znaczeniowo

        • + -
          wskazywanie rysunku w reakcji na obiekt
          • wskazywanie obiektu w reakcji na rysunek

    • + -
      aktualne sposoby porozumiewania
      • obserwacja

      • wywiad

      • + -
        zwykle odporne na interwencję
        • spełniają swoją funkcję

        • + -
          są utrwalone
          • u użytkownika

          • w najbliższym otoczeniu

      • + -
        wprowadzamy nowe formy komunikacji dla
        • nowych aktywności

        • nowych przedmiotów

        • nowych miejsc

        • nowych osób

  • + -
    mowa
    • + -
      pierwsze głoski
      • dmuchanie

      • metoda mechaniczna

    • rozwój mowy dziecka