All +
All -
KOMUNIKACJA
- + -
rodzaje
- + -
werbalna
- za pośrednictwem słów
- + -
werbalno- graficzna za pośrednictwem pisma
- trwałość czasowa
- trwałość czasowa
- + -
przemijalność
- + -
struktura pamięci krótkotrwałej
- ilość elementów
- czas przechowywania
- ilość elementów
- + -
- za pośrednictwem słów
- + -
znaki manualne
- wskazywanie dłonią
- naśladowanie czynności
- + -
języka migowego
- uproszczone
- zwykłe
- uproszczone
- + -
trudności
- czasowość (ulotność)
- + -
problemy ze zrozumieniem
- ograniczona ilość potencjalnych rozmówców
- ograniczona ilość potencjalnych rozmówców
- czasowość (ulotność)
- wskazywanie dłonią
- + -
znaki graficzne
- + -
ikoniczność
- + -
podobieństwo między znakiem a przedmiotem lub czynnością
- + -
przejrzystość
- łatwości dostrzeżenia związku pomiędzy znakiem iznaczeniem gdy podana jest nazwa
- łatwości dostrzeżenia związku pomiędzy znakiem iznaczeniem gdy podana jest nazwa
- + -
czytelność
- łatwość z jaką osoba która nie zna znaku może odgadnąć znaczenie
- łatwość z jaką osoba która nie zna znaku może odgadnąć znaczenie
- + -
- + -
nie wpływa na naukę znaków u osób NI i u małych dzieci
- trudniej tworzą związki logiczne
- nie znają funkcji przedmiotów
- problem z rozpoznawaniem przedmiotów na obrazkach
- trudność w zobrazowaniu czynności na rysunku
- trudniej tworzą związki logiczne
- wpływa na łatwość zrozumienia znaków przez innych
- + -
- + -
ideograficzność
- czytelne zobrazowanie relacji
- ułatwia zrozumienie idei
- czytelne zobrazowanie relacji
- trwałość czasowa
- + -
- + -
znaki przestrzenno-dotykowe
- + -
modele prawdziwych przedmiotów
- często trudności w odczytaniu
- często trudności w odczytaniu
- + -
przedmioty związane z
- miejscem
- aktywnością
- osobą
- miejscem
- + -
łatwe do rozróżnienia kształty
- sygnalizujące zmianę aktywności
- sygnalizujące zmianę aktywności
- + -
- + -
- + -
znaki
- + -
warunkowanie klasyczne
- styczność
- czas
- istotność
- wyrazistość
- styczność
- + -
ustrukturyzowana nadinterpretacja
- obserwuj i reaguj jakby użytkownik dał komunikat
- obserwuj i reaguj jakby użytkownik dał komunikat
- + -
wspólne pole uwagi
- podążanie za polem uwagi ucznia
- przyciąganie uwagi ucznia (aranżacja otoczenia)
- podążanie za polem uwagi ucznia
- + -
motywacja
- + -
efekt
- lubiana aktywność
- pożądany przedmiot
- uniknięcie przykrej aktywności
- przerwanie przykrej aktywności
- lubiana aktywność
- + -
przerwa jako bodziec wyzwalający aktywność
- łańcuch aktywności
- zachowania rutynowe
- zachowania kompulsywne
- + -
sygnał i odroczenie czasowe
- oznaki oczekiwania
- zapowiedź i brak efektu
- oznaki oczekiwania
- łańcuch aktywności
- zaciekawienie
- + -
zaskoczenie
- brak czegoś co powinno być
- coś całkiem nowego
- coś nie na swoim miejscu
- brak czegoś co powinno być
- + -
- + -
Sprawca
- zaraz na początku interwencji wprowadzamy fotografię użytkownika
- wprowadzamy zanim użytkownik zrozumie ideę sprawcy
- czynność i przedmiot
- zaraz na początku interwencji wprowadzamy fotografię użytkownika
- + -
upraszczanie znaków
- aby zachęcić do korzystania
- indywidualnie dla każdego ucznia
- + -
upraszczamy formę ekspresji
- + -
ruchowej
- jeden ruch
- dwuręczny
- symetryczny
- zakończony na ciele (tzn nie w przestrzeni)
- typowe ułożenie dłoni
- jeden ruch
- + -
wokalnej
- głoska zamiast słowa
- sylaba zamiast słowa
- pozytywna reakcja na niewyraźne wypowiedzenie
- głoska zamiast słowa
- + -
- aby zachęcić do korzystania
- + -
kontrast podczas nauki
- na początku interwencji unikanie podobieństwa znaków
- uwypuklanie różnic w znakach
- trwałe powiązanie znaku z efektem
- na początku interwencji unikanie podobieństwa znaków
- + -
- + -
słownik
- + -
użyteczność dla użytkownika
- + -
do sterowania otoczeniem
- + -
rzeczy
- Rosch Eleonora najlepszy przykład z danej kategorii
- lista osobista - to co chcę mieć
- Rosch Eleonora najlepszy przykład z danej kategorii
- + -
czynności
- te które chce wykonać
- te których chcę uniknąć
- te które chce wykonać
- + -
- + -
ekspresyjne
- etykietowanie
- dzielenie się spostrzeżeniami
- NIE CHCĘ
- znaki osiowe
- etykietowanie
- + -
wybór
- z dwóch możliwości
- z dwóch możliwości
- + -
podejście
- + -
uniwersalne
- komunikacja w różnych sytuacjach
- komunikacja w nowych sytuacjach
- komunikacja w różnych sytuacjach
- + -
skoncentrowane
- nauka znaków powiązanych kontekstem
- wiele znaków z tej samej dziedziny
- ta sama ogólna sytuacja
- wydłuża czas interakcji
- nauka znaków powiązanych kontekstem
- + -
- + -
czasochłonność
- + -
średnio 3 nowe znaki na miesiąc
- + -
około 1000 słow do swobodnej komunikacji
- przy tej ilości system piktogramów staje się niefunkcjonalny
- hierarchia znaków
- + -
tablice tematyczne
- atrakcyjne tablice przyciągają nowe osoby
- atrakcyjne tablice przyciągają nowe osoby
- stosowanie kombinacji znaków dla nowych pojęć
- przy tej ilości system piktogramów staje się niefunkcjonalny
- + -
wymiana znaków
- systematyczny przegląd i selekcja
- systematyczny przegląd i selekcja
- + -
- w warunkach prawidłowych spontaniczne użycie znaku po kilku miesiącach
- dobieranie słów jest czasochłonne
- + -
- + -
poszerzanie
- nauka "CO TO?"
- + -
przejście od :1znak=1przedmiot
- do 1znak = kategoria przedmiotów
- do 1znak = kategoria przedmiotów
- użycie znaku w nowy sposób
- nauka "CO TO?"
- + -
znaki osiowe
- prototypowa struktura językowa
- + -
to znaki które szczególnie łatwo tworzą połączenia
- daj
- przynieść
- koniec
- chcę
- jeszcze
- iść
- to
- tu
- nie ma
- daj
- + -
reszta należy do klasy otwartej
- wewnątrz tej klasy możliwe są połączenia
- w klasie otwartej również wyróżnić można te znaki które łatwiej łączą się ze znakami osiowymi
- wewnątrz tej klasy możliwe są połączenia
- prototypowa struktura językowa
- + -
wyspa czasownika Tomasello
- pozwala oddać strukturę czynności
- + -
czasownik + element kontekstu
- + -
obiekt
- osoba
- miejsce
- przedmiot
- osoba
- potem cechy obiektu
- + -
- pozwala oddać strukturę czynności
- + -
powstawanie struktur dwuwyrazowych
- + -
początkowo --wyraz --przerwa --następny wyraz
- mama (przerwa)
- mama (przerwa)
- am
- mama (przerwa)
- + -
potem wyrazy łączą się przez wspólną intonację
- mama da !
- mama am.
- mama da !
- + -
dziecko lączy wyrazy dość dowolnie
- + -
temat+komentarz
- temat czyli to co znane
- komentarz czyli to co konieczne aby przekazać informację na dany temat- nowy element
- temat czyli to co znane
- sprawcę
- czynność
- odbiorcę
- cechę
- lokalizację
- obiekt
- posiadacza
- posiadaną rzecz
- + -
- + -
- + -
powstawanie struktur powiązanych następstwem czasu
- najpierw....
- .....potem....
- budowanie dłuższych wypowiedzi wymaga umiejętności zatrzymania w umyśle komunikatu
- najpierw....
- + -
- + -
użyteczność dla rodziny i bliskich
- + -
do sterowania użytkownikiem
- sygnalizacja
- struktura ramowa
- struktura czynności
- zakaz
- ostrzeżenie
- powinność
- sygnalizacja
- + -
- + -
bezużyteczność
- komunikacja pozorna
- nauczanie komunikacji nie jest przydatne gdy nie ma nikogo z kim można by się porozumieć
- komunikacja pozorna
- + -
- + -
autyzm
- objawy
- upośledzenie umysłowe
- centralna koherencja
- teoria umysłu
- objawy
- + -
badanie
- + -
komunikacji werbalnej i rozumienia
- rozumie i mówi
- rozumie ale nie mówi
- + -
mówi ale nie rozumie
- echolalia
- palilalia
- sałata słowna
- echolalia
- nie mówi i nie rozumie
- głuchota
- układ ruchu
- rozumie i mówi
- + -
gestów i rozumienia
- wskazywanie
- rozumienie gestów stop, tędy, podejdź, wstań, usiądź
- + -
naśladowanie ruchu
- odpowiednik echolalii
- odpowiednik echolalii
- intencjonalne naśladowanie ruchu
- + -
redukcja ruchu do celów komunikacyjnych
- ekonomiczna
- związana z trudnością oddania prawidłowego ruchu
- ekonomiczna
- + -
brak naśladowania lub naśladowanie nieprawidłowe
- + -
układ ruchu
- ograniczona ruchomość
- problemy z kontrolą ruchu
- ograniczona ruchomość
- wzrok
- motywacja (znaczenie komunikacji za pomocą gestów)
- + -
- wskazywanie
- + -
znaków graficznych i rozumienia
- + -
reakcja na rysunek
- + -
czy dostrzega (koncentruje wzrok)
- wady wzroku
- brak zainteresowania
- wady wzroku
- objawy nadmiernego zainteresowania
- + -
dokładanie lub podawanie
- identycznych
- równoważnych znaczeniowo
- identycznych
- + -
wskazywanie rysunku w reakcji na obiekt
- wskazywanie obiektu w reakcji na rysunek
- wskazywanie obiektu w reakcji na rysunek
- + -
- + -
- + -
aktualne sposoby porozumiewania
- obserwacja
- wywiad
- + -
zwykle odporne na interwencję
- spełniają swoją funkcję
- + -
są utrwalone
- u użytkownika
- w najbliższym otoczeniu
- u użytkownika
- spełniają swoją funkcję
- + -
wprowadzamy nowe formy komunikacji dla
- nowych aktywności
- nowych przedmiotów
- nowych miejsc
- nowych osób
- nowych aktywności
- obserwacja
- + -
- + -
mowa
- + -
pierwsze głoski
- dmuchanie
- metoda mechaniczna
- dmuchanie
- rozwój mowy dziecka
- + -